Εορταστικό γεύμα: Do's & Don'ts

spiroulina-platensis-spirulina-superfood-natural-product-greek-product-christmas-new-years-eve-nye-dinner

Στο τραπέζι του ρεβεγιόν κυριαρχούν μία πληθώρα από λιχουδιές, πολλά παραδοσιακά φαγητά αλλά ακόμα περισσότερα γλυκά. Σχεδόν όλοι είμαστε σίγουροι ότι θα πάρουμε κιλά στις γιορτές και μερικοί προσέχουν την διατροφή τους λίγες μέρες πριν ώστε να επιδοθούν σε πάσης φύσεως “ατασθαλίες’’τις ημέρες των γιορτών χωρίς τύψεις.

Ήξερες ότι...

Την ημέρα του ρεβεγιόν, στο επίσημο γεύμα μπορούμε να καταναλώσουμε μέχρι και 4.000 θερμίδες συνολικά;!

Από την άλλη, η δικαιολογία ότι είναι μία μέρα δεν ευσταθεί δεδομένου ότι υπάρχουν πολλές γιορτές που ξεφεύγουμε και τελικά δεν μιλάμε για μία μέρα όλο τον χρόνο αλλά για μία συνήθεια που επαναλαμβάνεται τακτικά με αφορμή γιορτές και επετείους σε όλη την διάρκεια του έτους.

Τι μπορούμε λοιπόν να κάνουμε για να αποφύγουμε την επιπλέον πρόσληψη βάρους στις γιορτές;

Τι θα μπορούσε να περιλαμβάνει το γιορτινό τραπέζι φέτος;

Υπάρχουν ορισμένες συμβουλές που θα μας βοηθήσουν να διατηρήσουμε το βάρος μας σταθερό και να απολαύσουμε τα Χριστούγεννα χωρίς ενοχές.

Το εορταστικό γεύμα στο μικροσκόπιο!

 

  1. Αποφεύγουμε τα τσιμπολογήματα.

Τις ημέρες των γιορτών στο τραπέζι υπάρχουν πολλά σνακ από πιτάκια διαφόρων ειδών μέχρι κανονικό πρόχειρο φαγητό. Το κλειδί είναι να αποφύγουμε τα πολλά τσιμπολογήματα από τρόφιμα που δεν έχουν καμία θρεπτική αξία και μας προσφέρουν μόνο θερμίδες και να περιοριστούμε στην κατανάλωση του κυρίως γεύματος και στην μερίδα μας. Αν παρόλα αυτά επιθυμείτε λόγω ημέρας να καταναλώσετε και κάποιο ορεκτικό επιλέξτε αυτά που περιέχουν λαχανικά και δεν περιέχουν μαγιονέζα. Μία πολύ καλή επιλογή για πρώτο πιάτο είναι και οι σούπες, κυρίως αυτές των λαχανικών. Είτε βελουτέ είτε σε υγρή μορφή είναι εξαιρετικά νόστιμες και θρεπτικές!

  1. Πώς μαγειρεύουμε την γαλοπούλα.

Παραδοσιακό πιάτο των εορτών είναι η γεμιστή γαλοπούλα. Για όσους δεν επιθυμούν την γαλοπούλα, ως εναλλακτική επιλογή θα μπορούσαν να καταναλώσουν κοτόπουλο ψητό γεμιστό. Αυτό που θα πρέπει να προσέξουμε είναι να τρυπήσουμε το δέρμα της γαλοπούλα με ένα πιρούνι σε διάφορα σημεία προσεκτικά ώστε να απομακρυνθεί μεγάλο μέρος του λίπους της κατά το μαγείρεμα. Μπορούμε να την βάλουμε στην σχάρα της κουζίνας μας και από κάτω να τοποθετήσουμε το ταψί , ώστε να απομακρυνθεί το λίπος της και να μην το καταναλώσουμε. Όσον αφορά στην γέμιση θα μπορούμε να αντικαταστήσουμε το κάστανο, το κουκουνάρι , τους ξηρούς καρπούς και το βούτυρο που συνήθως χρησιμοποιείται με μανιτάρια, ρύζι και ελαιόλαδο.

  1. Προτιμήστε τις γλυκοπατάτες.

Ως συνοδευτικό της γαλοπούλας συνήθως επιλέγουμε το ρύζι ή τις πατάτες. Αρκετοί επιλέγουν να καταναλώνουν πατάτες ογκραντέν (ψητές στο φούρνο με τυριά και κρέμα γάλακτος). Μια πολύ καλή επιλογή θα ήταν οι γλυκοπατάτες, οι οποίες λόγω χαμηλής γλυκαιμικής ανταπόκρισης στον οργανισμό. Επιπλέον, είναι κατάλληλες και για τους διαβητικούς. Ακόμα μια εξαιρετική επιλογή είναι να συνοδεύσετε την γαλοπούλα εκτός από γλυκοπατάτες με καρότα και μανιτάρια ψητά.

 

  1. Καταναλώστε σαλάτες.

Κάθε εορταστικό τραπέζι ολοκληρώνεται με τις σαλάτες. Μπορείτε να φτιάξετε 2 ειδών σαλάτες, μία με πράσινα φυλλώδη λαχανικά και μία πιο πικάντικη με λάχανο και καρότο. Οι σαλάτες προκαλούν τον γρήγορο κορεσμό ενώ περιέχουν πλήθος θρεπτικών συστατικών όπως βιταμίνες και μέταλλα. Μπορείτε να καταναλώσετε μεγάλη ποσότητα σαλάτας. Καλό θα ήταν τα 2/3 του πιάτου να καλύπτονται από σαλάτα και το υπόλοιπο 1/3 από το κυρίως γεύμα.

Προσοχή! Υπάρχουν σαλάτες που περιέχουν πολύ θερμιδογόνα dressings με μαγιονέζα. Προτιμήστε το ελαιόλαδο με λίγη μουστάρδα και αν θέλετε πιο γλυκιά γεύση προσθέστε και λίγο ξύδι βαλσάμικο.

  1. Αφήστε τα τυριά για άλλη μέρα.

Την ημέρα αυτή την τιμητική της έχει η γαλοπούλα και μπορείτε να καταναλώσετε λίγο μεγαλύτερη μερίδα φαγητού. Δεν χρειάζεται να την συνοδεύσετε και με τυρί φέτα ή άλλα κίτρινα τυριά πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά. Όσον αφορά στις διάφορες αλοιφές όπως τζατζίκι, τυροκαυτερή κ.α όλες έχουν αρκετές θερμίδες και θα ήταν προτιμότερο να καταναλώσετε μία κανονική σαλάτα λαχανικών παρά να ΄΄πέσετε με τα μούτρα΄΄ σε αυτές!

  1. Επιδόρπιο.

Τα παραδοσιακά γλυκά των Χριστουγέννων είναι τα μελομακάρονα και οι κουραμπιέδες που όλοι λατρεύουμε. Πόσοι όμως μπορούν να περιοριστούν μόνο σε ένα; Από θερμιδικής άποψης, ένα μελομακάρονο έχει περίπου 140 θερμίδες ενώ ένα κομμάτι κουραμπιές περίπου 110 θερμίδες. Από διατροφικής απόψεως ανάμεσα στα δύο πιο θρεπτικά είναι τα μελομακάρονα.

Γενικότερα...

Τις ημέρες των γιορτών τρώμε πολλά και διαφορετικά γλυκά τα οποία έχουν αρκετές θερμίδες. Όσες παραλλαγές κι αν κάνουμε στις συνταγές τους εξακολουθούν να είναι θερμιδογόνα και να περιέχουν λιπαρά, επομένως η μόνη λύση είναι να τα καταναλώσουμε με μέτρο τις ημέρες των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς και όχι σε όλη την εορταστική περίοδο. Για όσους δεν θέλουν με τίποτα να αποκλίνουν από τη διατροφή τους ακόμα και ανήμερα των Χριστουγέννων μπορούν αντί για γλυκά να καταναλώσουν μία φρουτοσαλάτα με λίγο μέλι και καρύδια ή ένα επιδόρπιο γιαουρτιού(στραγγιστό γιαούρτι με μέλι και ξηρούς καρπούς).

  1. Αλκοόλ με μέτρο

Τα αλκοολούχα ποτά έχουν την τιμητική τους στις γιορτές, έχουν όμως και πολλές θερμίδες. Ένα ποτήρι κόκκινο κρασί έχει 80 θερμίδες, ένα ποτήρι λευκό έχει 60 θερμίδες και ένα μεγάλο ποτήρι μπύρας έχει από 120-180 θερμίδες. Επειδή είναι αδύνατον να μην πιούμε ούτε ένα ποτό, από τις επιλογές που έχουμε είναι προτιμότερο να καταναλώσουμε κόκκινο κρασί που χάρη στις πολυφαινόλες του είναι ευεργετικό για την καρδιά αλλά κι αυτό σε λογικά πλαίσια.

 

Τι άλλο να προσέξετε:

  • Μην το παρακάνετε με το αλκοόλ

  • Μπορείτε να χορέψετε και να διασκεδάσετε ή να πάτε μία βόλτα να περπατήσετε στην στολισμένη πόλη. Η κίνηση θα βοηθήσει να χωνέψετε γρηγορότερα ενώ η στολισμένη ατμόσφαιρα θα φτιάξει την διάθεση.

  • Όταν νιώσετε ότι χορτάσατε σηκωθείτε από το τραπέζι ή σταματήστε να τρώτε για να αποφύγετε την δυσπεψία.

  • Πιείτε ένα φλιτζάνι καφέ σκέτο μετά το φαγητό για να χωνέψετε αν νιώθετε φουσκωμένοι. Πολύ καλή επιλογή είναι ο ελληνικός ή ο καφές φίλτρου.

  • Μην τσιμπολογάτε και μην τρώτε όλη μέρα λιπαρά σνακ. Αν πεινάτε προτιμήστε σαλάτες, γιαούρτι ή ένα τοστ με τυρί και λαχανικά. Μπορείτε ακόμα να καταναλώσετε 1-2 φρούτα επιλογής σας.

  • Μπορείτε μετά από ένα λουκούλειο μεσημεριανό γεύμα, για βραδινό να φάτε μία σούπα λαχανικών.

  • Προσπαθήστε να μην ξεφύγετε πολύ με το φαγητό σε σχέση με τις υπόλοιπες ημέρες για να μην νιώθετε τύψεις. Απλά απολαύστε την ημέρα!

 

Καλή χρονιά με υγεία!

Ευχαριστούμε για την πολύτιμη βοήθεια την κα Σταυρούλα Γούναρη, Διαιτολόγο- Διατροφολόγο, Msc.

Διαβάστε ακόμη: Τι να προσέξουμε για να μην πάρουμε κιλά κατά τη διάρκεια των εορτών

Spirulina Platensis από το Δίκτυο Ελληνικής Σπιρουλίνας

spirulina newsletter

Sereal DesignersΔιαδύο :: Εταιρεία Πληροφορικής